Jump to content
|GROM|Ditru*

|K69-News| Historia serii Half Life

Recommended Posts

Posted (edited)

oMrAPyX.png&key=d2b9c410a3ff82187f9c0a34


Historia serii

EIGeylZzbCKTIMj9KHM1xAyqkLEg5qPwr9tSlP2pMdT0kDOUElqxhjdn-zFCHsa9GAeVzwF377mTVYBgn6auD65WfhFokAFZ-g6rckcQOtz9fE7Vjo2G6cGON8NeIzQJ1ffs5dCx


Uwaga! Artykuł posiada spoilery do gier Half Life Alyx, 2 oraz 1. Jeżeli nie chcesz zaspoilerować sobie fabuły którejś z części - przestań czytać w tym momencie!

Produkcja uważana za jedną z najbardziej innowacyjnych gier wszech czasów z technologią o której sobie wtedy nawet nie śnili - to idealna definicja serii Half Life. Ale czy zastanawiałeś się kiedyś, jak wyglądała sama produkcja gry oraz co działo się po wydaniu pierwszej wersji tego znakomitego tytułu? W tym artykule poznasz odpowiedź na te pytania!

 

Wprowadzenie

Historia powstania serii Half Life zaczyna się długo przed wydaniem pierwszej wersji gry, a konkretnie w 1996 roku kiedy to Gabe Logan Newell oraz jego znajomy Mike Harrington postanowili opuścić szeregi Microsoftu aby poświęcić się swojej pasji, którą była tworzenie gier. Postanowili oni również założyć swoje własne, niezależne studio. Start większości takich pomysłów bywa trudny - nie dla tej dwójki. Kiedy jeszcze pracowali dla Microsoft'u dorobili się Oni milionów dolarów, co pozwoliło im na łatwy start w dziedzinie gier wideo. Poza wynajęciem biura w centrum Waszyngtonu, pokaźna suma gotówki pozwoliła im również aby zatrudnić szeroko uzdolnionych osób w różnych dziedzinach - tak powstała firma Valve, która miała początkowo nazywać się Hollow Box. 


3PfNT3K.png


Studio w szybkim tempie rozpoczęło pracę nad nową grą - śpieszyli się do tego stopnia, że ledwo zaczęli ją robić, a już chwalili się wszystkim na około premierą gry. Z uwagi na chęć szybkiego wydania gry, studio nie wykonało swojego własnego silnika. Postanowili oni wykorzystać silnik użyty w ich największym konkurencie - quake'u. Id software ( Studio gry Quake ) nie zdawało sobie wówczas sprawy o zagrożeniu ze strony firmy Valve i postanowili przekazać kod źródłowy ich silnika dla dopiero raczkującego giganta. Studio zyskując silnik pod swoją pierwszą produkcję mogło skupić się wyłącznie na realizację produkcji według planu. Ówczesne gry nie posiadały zbyt rozwiniętej fabuły, a największe giganty jak Doom czy Quake polegały jedynie na likwidacji przeciwników - studio Valve chciało to zmienić. W planach mieli stworzyć grę z rozwiniętą fabułą w której gracz będzie mógł się poczuć jakby faktycznie uczestniczył w zdarzeniach w grze - tak powstał prototyp Half Life'a o nazwie Quiver.

Pierwsze kroki

Wstępną inspiracją fabuły gry była nowel Stephena Kinga ,,Mgła", inspiracja ta utrzymała się do ostatecznej wersji produkcji. Studio oczywiście dodało i pozmieniało swoje ale podstawa była cały czas jedna i ta sama. Ostatecznie wcieliliśmy się w naukowca laboratorium "Black Mesa" w którym trwają badania nad technologią, która pozwoli otworzyć portal między światem ludzkim, a światem z obcą cywilizacją. W wyniku błędu dochodzi do niekontrolowanego przedostawania się potworów do naszego świata, a naszym celem jest uciec z laboratorium o własnych siłach - taka idea była w wersji beta i późniejszych wersjach pierwszej części tego znakomitego tytułu. Pierwsze wersje gry posiadały karykaturalne postacie, a mapa pomimo sprawiania pozorów nowoczesnej i dopracowanej miała przestarzałe tekstury i dzieliła się na etapy - twórcy chcieli stworzyć jak najbardziej otwarty świat, a etapowa mapa to nie najlepsza podstawa. Pomimo karykaturalnych postaci i przestarzałych, mało realistycznych tekstur gra posiadała coś, czym wyróżniała się na tle konkurencji - system kości postaci. Ówczesne gry wykorzystywały pełne modele animacji przez co zajmowały znacznie więcej miejsca - Half Life ze swoim modelem kości pozwalał zaoszczędzić masę miejsca i pozwalał na ruchy mięśni twarzy. Według konkurencji taki system był niemożliwy do wykonania przy użyciu ówczesnej technologii - Valve podołało jednak zadaniu i już w pierwszej części gry mogliśmy obserwować system kości. Ten fakt ostatecznie dobił konkurencje która dotychczas nie wierzyła w sukces małego studia ze Stanów Zjednoczonych.


QyflviF.png


Studio nie mogło jednak pozwolić sobie, aby ich pierwsza gra okazała się fiaskiem - pokrzyżowało by to dalsze plany studia. Znając wady swojej gry Valve zaledwie 3 miesiące przed planowana premierą rozpoczęło tworzenie gry, a właściwie mapy, fabuły i postaci - wszystkie dotychczas stworzone zasoby zostały usunięte. Dla wielu decyzja ta przekreśliła sukces Half Life'a - Valve było pewne, że podoła zadaniu i stworzy grę praktycznie od zera. Jak się później okazało - podołali, a pierwsza część gry została przyjęta z nie lada sukcesem zgarniając w momencie premiery. Dzięki swoim rozwiązaniom jak np. zaawansowana sztuczna inteligencja postaci sprawiła, że ostateczna wersja gry zdobyła laur najlepszej gry pokazu na targach E3 w 1998 roku. Dodatkowo studio aby odróżnić swój silnik od silnika Quake'a, nazwało go GoldSRC ( skrót od Gold Source ).


3jh3K0t.png


Wersja ostateczna

I dzięki temu w 1998 roku byliśmy już w stanie zagrać w grę, którą większość osób uznała za najlepszą grę wszech czasów. Miała rozwiniętą fabułę nad którą czuwał pisarz, otwartą mapę która była dopracowana w najmniejszym stopniu - taka opinia o produkcjach Valve została do teraz. Przygodę rozpoczynaliśmy od monotonnej przejażdżki pociągiem powoli przechodząc do coraz dynamiczniejszej rozgrywki - gra potrafiła zaskoczyć gracza na każdym kroku. W późniejszym okresie na bazie Half Life'a studio wydało też Team Fortress 1 oraz Counter Strike 1.6, produkcje te również osiągnęły sukces przynosząc studiu sławę i nie mały dochód, i to wszystko na bazie jednej gry!


o9gsZ4x.png


Half Life 2

Studio po sukcesie pierwszej części nie spoczęło na laurach i postanowiło rozpocząć pracę nad drugą częścią tego zapierającego dech w piersi tytuły. W ten sposób w 2004 roku została zaprezentowana druga wersja Half Life'a. Gra w odróżnieniu od pierwszej wersji była w pełni autorska - posiadała swój własny silnik Source, a nie silnik od Id Software. Grę rozpoczynamy tak samo jak pierwszą odsłonę - od jazdy pociągiem. Wita nas jednak postać która zagościła również w Half Life 1, lecz nie odgrywała Ona znaczącej roli. Postacią tą był G'Men - elegancko ubrany facet z wyraźnie spokojnym nastawieniem. Wymawia do nas słowa "Rise and shine, Mister Freeman. Rise and... shine. Not that I... wish to imply you have been sleeping on the job. No one is more deserving of a rest... and all the effort in the world would have gone to waste until... well, let's just say your hour has... come again. The right man in the wrong place can make all the difference in the world. So, wake up, Mister Freeman. Wake up and... smell the ashes..." dając nam wyraźnie znać o tym, że nas zna. Po zakończeniu swojej podróży pociągiem wysiadamy na peronie w tajemniczym City #17. Wysiadając z pociągu szybko zauważamy widok odmienny niż w pierwszej części -  zauważamy okupowane przez Kombinant miasto. Komibinat to międzywymiarowe imperium.Przez sukcesywne zdobywanie kolejnych planet, dąży do przejęcia cech i kultur innych ras, w efekcie podporządkowaniu sobie ich. Przejmuje lub adaptuje technologie pokonanych cywilizacji, które próbuje potem doprowadzić do zagłady, lub ewentualnie zmodyfikować gatunek i wprowadzić do swojej armii. Sama rasa prawdopodobnie pochodzi od Advisorów - swoim wyglądem w grze przypominają opancerzone larwy owadów.


wX3xQkq.png


Na początku gry spotykamy strażnika Braneya który zaleca nam udanie się do laboratorium ściganego przez ochronę cywilną Issaca Kleinera. Po drodze natykamy się na Alyx Vance - dziewczynie która odgrywa kluczową rolę w fabule. W laboratorium odbyła się próba teleportacji Alyx do kompleksu Black Mesa - próba udała się. Lecz w naszym przypadku kończy się ona porażką, co więcej o naszej obecności w mieście dowiaduje się kombinat który rozpoczyna polowanie na nas. Otrzymujemy nowy cel - udać się przez kanały do doktora Eli Vance'a. W trakcie podróży kombinat zaczyna nas gonić, na szczęście po drodze spotykamy poduszkowiec który znacząco pomaga nam w ucieczce przed kombinatem. Docieramy w końcu do kompleksu Black Mesa East spotykając w nim naukowców Eli Vance, Judith Mossman oraz Alyx. Ta ostatnia przekazuje mu narzędzie, które zwyczajowo używane jest do pracy z niebezpiecznymi materiałami - działo grawitacyjne, które doktor Mossman określa jako "manipulator pola energii zeropunktowej". Alyx szkoli nas w obsłudze nowej broni podczas zabawy z mechanicznym psem. Laboratorium zostaje chwilę później zaatakowane przez siły Kombinatu. Alyx udaje się uciec normalną drogą, zaś my zostajemy od od niej odcięci, co zmusza nas do ucieczki przez miasteczko Ravenholm. Miasteczko było niegdyś zamieszkane przez rebeliantów. Kiedy Kombinat się o tym dowiedział, rozpoczął zrzut headcrabów. W efekcie miasteczko zostało opanowane przez zombie, a jedynym ocalałym jest kapłan. Pomaga nam w przeprawie przez Ravenholm i prowadzi do kopalni. Docieramy w końcu do nadbrzeżnej bazy rebeliantów, gdzie otrzymuje przez radio wiadomość od Alyx, dziękującej Bogu, że udało mu się przebyć Ravenholm. Okazuje się, że jej ojciec został pojmany i aktualnie przebywa w obozie Kombinatów. Udajemy się więc do kompleksu za pomocą odnalezionego pojazdu.


7MKl3Z7.png


Na bazie Half Life 2 powstało również podobnie jak w przypadku pierwszej odsłony wiele gier. Do najpopularniejszych zaliczyć można Garry's Moda i Counter Strike'a Globbal Offensive. Cała fabuła Half Life 2 jest zbyt długa aby ją skrócić dlatego polecam samemu przejść tą grę. Gracze z niecierpliwieniem czekali na nowa odsłonę serii kilkanaście lat, aż w końcu przyszła pora na...

Half Life Alyx

Grę dziejącą się w uniwersum pomiędzy pierwszą, a drugą odsłoną serii. W grze wcielamy się w tytułową Alyx której głównym zadaniem jest walka z Kombinatem prowadząc badania, które mają na celu znaleźć słabość Kombinatu. W grze dowiadujemy się więcej o jednej z głównych bohaterek serii, jej życiu i tego co działo się w City #17 przed naszym przyjazdem do miasta. Co warto wspomnieć - gra jest dostępna wyłącznie w trybie VR. Informacja ta załamała fanów którzy z niecierpliwością czekali od 2004 roku aż do 2020 na nową odsłonę produkcji. Valve tak jak w innych produkcjach - nie żałował detali. To wszystko dzięki nowo opracowanemu przez studio silniku Source 2. Dzięki temu w Half Life Alyx doznania są na zupełnie innym poziomie, każdy obiekt możemy podnieść i większość z nich ma swoją własną interakcję. Puszki z farba po rzuceniu ich wylewają się na ścianę, recenzenci i gracze byli zachwyceni. Premiera gry odbiła się raczej bez większych rewelacji z uwagi na brak możliwości zagrania bez technologii VR - technologii na którą wciąż wiele osób nie może sobie pozwolić. Więcej o Half Life Alyx niestety nie jestem w stanie opowiedzieć ponieważ sam nie miałem okazji zagrać w tą produkcję.


zbUtFYO.png


Dla redakcji prasowej K69-News

Starszy Redaktor Ditru

Wykorzystane materiały: Wikipedia Half LifeFandom wikiArhn.eu - Jak powstał Half Life

Edited by Ditru*

Share this post


Link to post
Share on other sites
1 godzinę temu, Ditru* napisał:

Informacja ta załamała fanów którzy z niecierpliwością czekali od 2004 roku aż do 20202 na nową odsłonę produkcji.

A tak to git :D

  • Thanks 1

Share this post


Link to post
Share on other sites

***Tematy w tym forum będą maksymalnie otwarte 14 dni***

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest
This topic is now closed to further replies.

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...